Fotocredit: Per-Erik Schultze

Grønn seier: Kragerø får kommunalt solcelleanlegg!

Etter forslag fra De Grønne har Kunstskolen i Kragerø fått solceller på taket.

31. august 2018

Det nye solcelleanlegget på Kunstskolen skal fungere som et demonstrasjonsanlegg for solenergi, og en del av bymiljøpakka i Kragerø. Det var De Grønnes kommunestyrerepresentant Per-Erik Scultze som kom med forslaget.

–  Vi ønsket at Kragerø kommune skulle starte å teste ut solenergi på egne bygg. Vi så at Kunstskolen med gode solforhold i vannkanten og uten spesielle verneinteresser ville egne seg. Dette fikk vi flertall for i budsjettene for 2017-2018 og denne uka ble det montert opp, forteller Per-Erik

Lokaliteten egner seg godt for et demonstrasjonsanlegg for solenergi, med nærhet til sentrum og populært friområde og båthavn. Solcelletaket vil kunne levere omlag 20.000 kWh årlig.

–  Det må jo sies å monne litt. Strømmen kan brukes på Kunstskolen og den kan for eksempel også lade mange elbiler og elbåter. Også er det jo artig at solcelleanlegget bygges på plassen hvor Edvard Munch malte sin «Solen», sier en fornøyd Per-Erik.

Fremover vil Miljøpartiet De Grønne være en pådriver for at nye Vestfold og Telemark fylke skal bli ledende på solenergi både på offentlige bygg og private. I Vestfold har De Grønne allerede fått til støtteordninger for solceller på gårdsbygg, og tatt initiativ til prosjektet som skal bli til Færder energipark.