God sommer!

Sommeren er her, og vi kan se tilbake på et halvår med mange grønne gjennomslag rundt omkring i fylket! Her er et lite utvalg:

29. juni 2022

🏘 Hyttestopp: Kragerø MDG har stoppet så godt som alle nye hytteprosjekter som var søkt om under behandling a kommunens arealplan. I tillegg ble et av de største hyttefeltene som allerede lå inne i kommuneplanen fjernet. Det betyr at vi har rettet Kragerø-naturen fra flere hundre hytteutbygginger.

🚌 Billigere buss: våre fylkestingsrepresentanter har fått gjennomslag for å redusere prisen på månedskort for voksne fra 780 kr til til 500 kr fra august av.

🌍 Flere klimatiltak: fylkestingsgruppa har også fått vedtatt 25 millioner til montering av solceller på alle de videregående skolene. En annen klimaseier er at fylkeskommunen skal ha ekstra fokus på klimavennlige innkjøp og ta en lederrolle i utviklingen av klimavennlige anbud.

Fyrverkeri: Færder MDG har, sammen med en uavhengig representant, fått gjennomslag for fyrverkeriforbud i deler av kommunen. En viktig seier, blant annet for dyr som nå slipper å bli skremt av smellene. I Færder har vi også, i likhet med flere andre MDG-kommuner, vedtatt tiltak for å begrense lysforurensing generelt.

☕️ Byliv: Porsgrunn MDG har fått gjennomslag for å halvere gateleie for kafeer og uteservering for å få mer liv i gatene.

💚 Ut av samarbeidet: I Midt-Telemark har vi brutt samarbeidet med Senterpartiet etter at vi gjentatte ganger har blitt motarbeidet. MDGs Ingebjørg Nordbø fortsetter som varaordfører, og nå får vi forhåpentligvis brukt tiden i opposisjon til å markere oss frem mot valget neste år.

God, grønn sommer fra Vestfold og Telemark MDG!