De Grønne vil senke billettprisen med 20%

27. august 2019

Harald Moskvil vil gjøre det billig og enkelt å benytte seg av kollektivtrafikk over hele den nye regionen. Sammen med Miljøpartiet De Grønne i Vestfold og Telemark vil han at bussen skal være et reelt tilbud for alle som bor i fylket vårt, både i distriktet og i byen.

• Skal vi redusere klimagassutslippene, gjøre veiene lufta renere må biltrafikken ned. Derfor ønsker vi en storsatsing på kollektivtrafikken den kommende perioden og foreslår å senke billettprisen med 20%, sier Moskvil, som er førstekandidat til fylkestinget.

I fjor høst foreslo De Grønne på fylkestinget å sette ned prisen på bussbillettene til 10 kroner, dette ble imidlertid stemt ned i fylkestinget.

• Mange vil benytte seg av buss, enten det er til arbeid eller skole, vennebesøk eller fritidsaktivitet. Dessverre opplever mange at det er billigere og enklere å benytte seg av bilen. Vi vil gjøre det billig og enkelt å benytte seg av kollektivtrafikken, med hyppigere avganger og bedre korrespondanse med tog, sier Moskvil.

Vil du ha billigere buss? Husk å stemme grønt ved kommune- og fylkestingsvalget i høst. Det er mulig å forhåndsstemme allerede nå.

Du kan også melde deg inn i «Folkeforeningen Ja til miljø og billig buss»

De Grønne vil:

• Gi barn gratis buss i helgene
  • Styrke kollektivtilbudet, med et bredere tilbud, hyppigere og bedre koordinerte avganger
  • Sørge for lavere pris på bussbilletter og gunstige overgangspriser mellom buss og tog
  • Sørge for at arbeidsplassene enkelt kan nås med kollektivtransport
  • Igangsette en prøveordning med mindre EL-busser og hyppigere avganger i byene